tirsdag 25. januar 2011

CRW Nevinson - La Mitrailleuse 1915


La Mitrailleuse 1915

La Mitrailleuse, eller Machine-gun som det heter på engelsk, ble malt av Christopher Richard Wynne Nevinson i 1915. Nevinson ble født i England i 1889, og er idag kjent for å være en av verdens mest kjente krigskunstnere. Nevinson studerte ved Slade School of art og flyttet til Paris i 1912. Ved begynnelsen av første verdenskrig meldte han seg som frivillig ambulansesjåfør og hjalp det franske militæret. I 1915 ble han syk og måtte reise hjem igjen til England. Der stilte han ut sine første bilder han hadde malt fra krigen. I 1917 kom han tilbake til krigsfronten i Frankrike som en offisiell krigskunstner. 


CRW Nevinson

Nevinson hadde aldri mulighet til å sette seg ned å male selve situasjonene når de oppstod. Men han skrev notater og stolte på hukommelsen sin for å kunne gjenskape situasjonen på lerretet. Derfor er Nevinsons bilder ikke så naturalistiske og detaljerike, men mer stiliserte og uttrykksfulle. Nevinson oppdaget tidlig kubismen, noe som påvirket arbeidet hans i lang tid framover. Maleriene hans er impresjonistiske og beskriver hendelsene slik han opplevde dem.  Nevinson klarer å formidle en stemning og følelse i bildene som gir deg en slags følelse av å være med soldatene i virkeligheten. Machine-gun er hans mest kjente maleri, og skapte mange gode og dårlige reaksjoner i både Frankrike og England. Nevinson fikk kjempegod kritikk for at bildene hans klarte å fange realiteten av å være soldat under første verdenskrig. Men han måtte også tåle en god del ris for de modernistiske bildene sine. Mange mente at det var feil måte å illustrere krigen på og at det ikke var realistisk nok. Selv mente Nevinson at det ikke var mulig å illustrere så mye elendighet på en realistisk måte. Men etter hvert som Nevinson deltok i krigen, forandret bildene hans seg til å bli gradvis mer naturalistiske.

CRW Nevinson ble veldig påvirket av krigens ødeleggelser når han deltok ved fronten i Frankrike. På bildet Machine-gun ser vi tre franske soldater som gjemmer seg i en "dug-out" en grop med masse piggtråd rundt, som er til for å markere en grense og stoppe fienden hvis de prøver å ta seg over på den andre siden. Maleriet beskriver råheten og den kaldblodige upersonligheten som oppstår i krig. Bildet består av mørke farger. Soldatenes ansikter har varme farger mens maskingeværet og uniformene er malt i kalde farger.Bildet består av geomertiske flater som tar vekk individualiteten til de tre mennene. Maskingeværet hever seg over soldatene og får dem til å betjene seg som om de skulle være roboter. Den ene Soldaten blir i ett med maskinen.

Under ser du to andre bilder som Nevinson har malt.


Returning to the tranches 1914-1915
 

The road from Arras to Bapaume 1917
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar